+420 608 33 11 00(po - čt: 7:00 - 17:00, pá: 7:00 - 15:00)

Aktuality pro motoristy

Povinné ručení loni zdražilo o 30 korun. Víc se bourá, stouplo odškodné

26.01.2016 - 09:51

Pojišťovny na tomto typu pojištění tratí ročně dvě miliardy korun, ekonomická ztráta byla tedy opět asi deset procent ročního pojistného. Důvodem loňského zdražení zhruba o jedno procento jsou stále rostoucí náklady, řekl v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Další vývoj cen povinného ručení Matoušek odhadovat nechtěl. Z hlediska asociace není možné vysílat signály, že by mělo letos docházet nějakému zdražení povinného ručení, uvedl Matoušek.

Tlak na cenu povinného ručení podle něj způsobuje pětiprocentní růst počtu škod, o pět procent roste také úhrada oprav vozidel, zásadně (o 200 až 300 procent) stoupají náklady na pokrytí škod na zdraví. Vyšší výdaje přinesl nový občanský zákoník, který zrušil tabulky, podle nichž pojišťovny vyplácely škody na zdraví.

Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak podle pojišťoven vzrostly až o čtvrtinu.

Vliv na vyšší náklady mají i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičského záchranného sboru. Fondu zábrany škod musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí i paušální poplatky hasičům 5 600 korun za hodinu zásahu.

Na zdražení pojistek mělo vliv také zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Zrušením sankce pro nepojištěné řidiče klesl příjem fondu, proto do něj musí více přispívat pojišťovny, což se projevilo zvýšením pojistného. Pojišťovny nemohou nyní oslovovat nepojištěné majitele vozidel, jejichž počet podle Matouška poroste.

Průměrné pojistné u povinného ručení přitom kleslo díky konkurenčnímu boji pojišťoven od roku 2007 do roku 2013 zhruba o 30 procent. Teprve v roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat.

Povinné ručení poskytuje dvanáct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Matoušek uvedl, že dalším kritériem by mohl být třeba počet trestných bodů.

http://ekonomika.idnes.cz/povinne-ruceni-loni-zdrazilo-o-30-korun-dhw-/ekonomika.aspx?c=A160125_100130_ekonomika_fih